Prostate Cancer

Also indexed as: Cancer, Prostate
  • Reliable and relatively consistent scientific data showing a substantial health benefit.
  • Contradictory, insufficient, or preliminary studies suggesting a health benefit or minimal health benefit.
  • For an herb, supported by traditional use but minimal or no scientific evidence. For a supplement, little scientific support.

Our proprietary “Star-Rating” system was developed to help you easily understand the amount of scientific support behind each supplement in relation to a specific health condition. While there is no way to predict whether a vitamin, mineral, or herb will successfully treat or prevent associated health conditions, our unique ratings tell you how well these supplements are understood by the medical community, and whether studies have found them to be effective for other people.

For over a decade, our team has combed through thousands of research articles published in reputable journals. To help you make educated decisions, and to better understand controversial or confusing supplements, our medical experts have digested the science into these three easy-to-follow ratings. We hope this provides you with a helpful resource to make informed decisions towards your health and well-being.

SupplementAmountWhy
Green TeaSeveral cups per day (enough to provide 600 mg of catechins daily) 2 stars[2 stars] Drinking green tea or taking green tea catechins may help prevent prostate cancer in men at high risk of developing the disease.
LycopeneFor symptoms: 15 mg twice per day; for prevention: 4 mg twice per day 2 stars[2 stars] Supplementing with lycopene may help slow down aggressive growth of prostate cancer.
PC-SPESTake only under medical supervision2 stars[2 stars] In a few trials, PC-SPES has been shown to reduce blood levels of a marker for prostate cancer progression in men with prostate cancer. PC-SPES should never be taken without the close supervision of a doctor.
Selenium200 mcg daily2 stars[2 stars] Selenium has been reported to have diverse anticancer actions. Supplementing with this mineral may decrease your prostate cancer risk.
Vitamin E50 IU daily2 stars[2 stars] Supplementing with vitamin E may help lower prostate cancer risk, especially in smokers.
Co-Enzyme Q10600 mg daily1 star[1 star] Supplementing with CoQ10 may reduce levels of PSA—a marker of cancer activity.
Conjugated Linoleic AcidRefer to label instructions 1 star[1 star] Preliminary research suggests that CLA might reduce the risk of cancers at a few sites, including breast, prostate, colorectal, lung, skin, and stomach.
MelatoninRefer to label instructions 1 star[1 star] Melatonin may help stabilise the condition of some people with advanced cancers.
ShiitakeRefer to label instructions 1 star[1 star] Lentinan, a carbohydrate in shiitake mushrooms, has been found to have beneficial effects on cancer patients’ immune systems, including improved longevity and survival rates.

Copyright © 2010 Aisle7. All rights reserved. www.Aisle7.net

Learn more about Aisle7, the company.

Learn more about the authors of Aisle7 products.

The information presented in Aisle7 is for informational purposes only. It is based on scientific studies (human, animal, or in vitro), clinical experience, or traditional usage as cited in each article. The results reported may not necessarily occur in all individuals. Self-treatment is not recommended for life-threatening conditions that require medical treatment under a doctor's care. For many of the conditions discussed, treatment with prescription or over the counter medication is also available. Consult your doctor, practitioner, and/or pharmacist for any health problem and before using any supplements or before making any changes in prescribed medications. Information expires June 2011.